Oktobris 2019  
P O T C P S Sv
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Mācamies ar rociņām un pirkstiņiem 

Rociņas un pirkstiņi ir ļoti svarīgi bērna prāta spēju attīstībā. Zonas, kas atbildīgas par pirkstiņu koordinētu darbību, ir tuvu blakus runas centriem smadzenēs, tāpēc kustinot pirkstus, tiek trenētas arī citas svarīgas smadzeņu zonas. Pirkstiņspēles palīdz bērniņam sākt runāt ātrāk, labāk apgūt matemātiskas kategorijas.


Šis pirkstiņš - vectētiņš, (noliec īkšķi)
Šis - vecmāmiņa, (noliec rādītājpirkstu)
Šis lielais - tētis, (noliec vidējo pirkstu)
Šis - māmiņa, (noliec zeltnesi)
Bet šis, tas maziņais? (pieliec mazo pirkstiņu)
Tas jau tas labiņais! (samīļo un sabučo rociņu vai visu bērniņu)


Nemaz neapzinoties, vecāki jau gadsimtiem ilgi ar šādiem pirkstiņu vingrinājumiem palīdz bērniem apgūt valodu un attīstīt prāta spējas. Zinātnieki ir atklājuši, ka bērna runas spēju attīstība sākas tad, ja tiek aktīvi attīstīta pirkstiņu sīkā motorika. Pirkstiņu izveicības un valodas vadības centri smadzenēs atrodas ļoti cieši blakus un ir savā starpā savienoti.
Tie vecāki, kuri regulāri spēlējas ar bērniņa rociņām un pirkstiņiem, var panākt to, ka valodas centrs ir nobriedis apmēram 2,5 mēnešus ātrāk. Tas nozīmē to, ka bērns sāks agrāk sāks runāt.
Pirkstiņspēļu laikā radītajām sajūtām ir ļoti svarīga loma bērna prāta spēju attīstībā. Pamatojums tam ir visai vienkāršs. Mazie bērni māk nosaukt dažādas lietas ātrāk, ja viņi var to lietu aptaustīt, nevis tikai apskatīt. Arī pieaugušie pazīst šo vēlmi – iepazīt kādu lietu ar rokām.
Dzīves laikā cilvēks vienmēr ir gatavs veikt dažādas darbības ar rokām, lai izrādītu savas emocijas. Kas tik netiek darīts ar rokām? Mēs apskaujamies, mēs glāstam cilvēkus, kaķus, suņus, kā arī mīcām mīklas un raujam uz pusēm un plucinām. Ir neizsakāmi daudz šādu darbību, un tās visas tiek lietotas līdz pat vēlam vecumam.
Ļaujiet bērna rociņām uzsākt atklājumu pilnu ceļojumu. Maigi glāstiet viņa plaukstiņu iekšpuses, maigi salieciet un iztaisnojiet viņa mazos pirkstiņus. Viegli masējiet plaukstiņas un pirkstiņus, vai arī maigi pasitiet pa bērna pirkstu galiņiem.
Piedāvājiet bērnam aptaustīt dažādus materiālus. Ja bērniņš vēl ir mazs, tad sāciet ar parastākajām bērnu rotaļlietām, piemēram, ar bumbu vai ar grabulīti. Ar laiku var ļaut savai fantāzijai lidot un ļaut bērna rokām iepazīt: čaukstošo zīdpapīru, biezo un mīksto dvieli, koka krelles, mīkstu birsti vai auksto metāla atslēgu saišķi. Jo vairāk bērns iepazīs pasauli ar rociņu palīdzību, jo ātrāk atraisīsies viņa mēle un dzīvāka būs viņa izpratne par pasauli.
p.s. Spilventiņi uz mazajiem pirkstiņiem un mazā mutīte ir vienas no galvanajām bērna infozonām. Kamēr viņš nemāk runāt un līdz ar to dzird tikai trokšņus un skatās 2D bildes bez informācijas, tikmēr priekšmeta 3D aptaustīšana bērnam ir galvenā šīspasaules iepazīšana.

Dizains: SIA "Dizainers", Izstrādātājs: Lauris Neimanis © LIP 2009